A szorongással mindannyian találkozunk akár nap mint nap. Ez teljesen rendjén való, hiszen a szorongásnak vagyis a félelemnek gyakran evolúciós funkciója van, megvéd minket, attól, hogy számunkra veszélyes tevékenységeket folytassunk, vagy éberebbé tesz minket, hogy jobban tudjunk figyelni magunkra vagy a szeretteinkre. A hangsúly itt is a szorongás mértékén van, illetve a szorongást kiváltó helyzet relevanciáján.

     A szorongásos zavarok típusai:

1. A Generalizált szorongás:

     Ennek tünetei a folyamatos aggodalmaskodás, túlzott félelmek, szorongások, visszatérő szomatikus panaszok. A félelmek azonban nem kötődnek egyetlen jól meghatározható tárgyhoz. Igen gyakori a munkahelyi teljesítmény, gyermek, hozzátartozó betegsége miatti, mások megítélése miatti, anyagi helyzet miatti aggodalom. Ez a fajta szorongás kiterjed a családtagokra is, az ilyen emberek túlzottan féltik gyermekeiket, szeretteiket.

2. A Szociális szorongás:

     Előfordulása fokozott bármilyen szociális helyzetben. Ez lehet akár vizsga, telefon beszélgetés, állás interjú, nyilvános beszéd, kiselőadás, ismerkedés, párkapcsolat, mások előtt való étkezés vagy baráti összejövetel során is. Ennek legnagyobb veszélye, hogy az egyén egy idő után elkezdi kerülni ezeket a helyzeteket, hogy ne szorongjon. Ez pedig az élettér beszűküléséhez vezet!

     Kialakít egy ördögi kört maga körül: társas helyzetben ahelyett, hogy mások felé fordulna, önmagát monitorozza, és azt, vajon hogyan reagálnak rá mások, így ellehetetleníti, hogy valóban tudjon kapcsolódni másokhoz, ezért ténylegesen kevesebb pozitív megerősítésben lesz része, tehát beigazolja a feltevését, hogy őt az emberek nem szeretik. 

3. Specifikus fóbiák:

      Irracionálisan erős szorongás valamely tárggyal vagy helyzettel szemben. Amennyiben az egyén megközelíti a rettegés tárgyát, fizikai tüneteket is mutat, mint verejtékezés, remegés, nehéz légzés, szapora szívverés, vérnyomás emelkedés, valamint menekülési vágya vagy akár halálfélelme támad. A tünetek hasonlóak a pánikroham során jelentkezőkhöz, de a különbség az, hogy itt egy konkrét helyzet váltja ki. 

Fóbia gyakorlatilag bármivel kapcsolatban kialakulhat, lehet ez állattal, természeti katasztrófával, veszteséggel kapcsolatos félelem, helytől, magasságtól érintéstől való rettegés. 

4. Pánikzavar:

      Kiindulási helyzet egy normál testi reakció téves értelmezése, felnagyítása. Ez beindít egy önmonitorozó folyamatot, a tünetek erősödnek, végül roham lesz belőle.

       Az ismétlődő rohamoktól való rettegést nevezzük pánikbetegségnek. Ez szintén beszűkülő életmódhoz vezethet.

5. Kényszerbetegség:

       Kényszer gondolatok, melyek önkényesen betörnek, és kényszer cselekvések, melyek hátterében szorongás áll. Leggyakoribb, hogy az adott kényszercselekvés elvégzése azt az érzetet kelti az egyénben, hogy ezzel megóvja magát vagy valakijét valamilyen negatív esemény bekövetkezésétől.

       Az Autogén Tréning a szorongás orvoslására

       A Tréning során megtanuljuk befolyásolni a vegetatív idegrendszerünk működését, szabályozni tudjuk a légzésünk, szívverésünk ritmusát, vérnyomásunkat csökkenteni. Az izmainkat ellazítjuk. Mindezzel máris megszüntetjük a szorongás okozta kellemetlen testi reakciókat. 

       Az ellazult fizikai állapot megtapasztalása elindít egy visszacsatolást is az idegrendszer felé. Azt az üzenetet közvetíti az agyunknak, hogy a testünkben minden folyamat a normális ütemben halad, izmaink lazák, így meggyőződünk arról, hogy velünk minden rendben van, nincs is okunk az aggodalomra, és ezek szerint nem is szorongunk. 

       A rendszeres relaxálás hosszú távú hatása, hogy az általános hangulatunk is sokkal kiegyensúlyozottabbá, nyugodtabbá válik, ellenállóbbak leszünk a stresszel szemben. 

       Kognitív Viselkedésterápiás technika, hogy ellazult, relaxált állapotban megközelítjük először képzeletben, majd egy hosszú folyamat végén már a valóságban is a félelmünk tárgyát. A relaxált állapot élettani mintázata egyszerűen összeegyeztethetetlen a szorongás fiziológiai működésével, így a szorongás egy idő múltán kioltódik az adott tárggyal, helyzettel kapcsolatban.

      Akut stressz helyzetekre remek megoldásokat kínál a Tréning, így a hirtelen támadt szorongást például egy vizsga esetén hatásosan csökkenteni tudjuk.

Címkék: stressz fóbia szorongás félelem szociális fóbia izzadás autogén tréning magas vérnyomás pánikzavar szívverés remegés nehéz légzés akut stressz generalizált szorongás

A bejegyzés trackback címe:

https://autogen.blog.hu/api/trackback/id/tr225595575

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.