A stressz reakcióknak négy típusa létezik:

1. Akut stressz reakció: 

    Hirtelen jelentkezik egy megrázó esemény hatására. Akár néhány napig is eltarthat. Vegetatív tünetei vannak, mint verejtékezés, heves szívdobogás, kapkodó légzés. Okozhat kábultságot, dezorientáltságot, céltalan hiperaktivitást, céltalan cselekvéseket, álmatlanságot, rémálmokat.

2. Poszttraumás stresszzavar:

    Katonáknál mutatták ki először ezt a jelenséget az I. világháború után. Majd a II. világháború és a vietnámi háború után kezdtek el vele komolyabban foglalkozni. 

A Poszttraumás stresszre jellemző, hogy késleltetve jelenik meg. Ez akár néhány hónapot is jelenthet. Jellemzője a látszólagos érdektelenség. 

Gyakoriak lehetnek az úgynevezett emlékbetörések, ilyenkor az egyén kontrollálhatatlanul újra éli a vele történteket. 

Fokozott éberség, vigilancia mutatkozhat, folyamatos figyelése a lehetséges veszélyeknek. 

Kiváltó ok lehet bármilyen trauma, ami az egyén én és világképét megrengeti, de ilyen lehet akár a gyász is.

3. Alkalmazkodási zavar:

    Életkörülmények változásakor állhat fenn. Ilyen lehet egy költözés, munkahely váltás, válás, de akár a pozitív változással járó események, mint házasság, gyermekvárás, nyaralás. 

Az esemény után többnyire egy héttel megjelenik. a tünetek kevésbé erőteljesek mint az akut stresszreakció esetén. 

4. Gyászreakció:

    A normális gyászreakciónak megvannak a maga szakaszai, ezek lefutása körülbelül egy év. 

a Kóros gyászreakcióra jellemző,  hogy nincsenek gyásztünetek, vagy a normálisnál sokkal intenzívebbek. Ha a gyászidő leteltével sem képes az egyén tovább lépni, folytatni az életet. 

Gyászreakciót válás is kiválthat.

Fiziológiai reakciók a minket érő stresszre:

    Rövid távú hatások a "harcolj vagy menekülj" válaszok. Ennek evolúciós háttere van, vészhelyzetben nagy mennyiségű energiára, izomerőre, gyorsaságra volt szükségünk. A szervezet felkészül az esetleges harcra vagy akár a menekülésre. Ehhez testünkben megemelkedik a vérnyomás, légzésünk felgyorsul, pupillánk kitágul, a vércukorszint megemelkedik. 

Ha mindez csak ritkán történik, és mozgással, vagy egyéb stressz levezető módszerrel orvosolni tudjuk, akkor különösebb problémát nem okoz. A probléma abból adódik, ha ez a fajta stressz naponta ismétlődik, nem tudjuk kezelni. Akkor lesz hosszú távú hatása, különféle betegségeket előidézve, mint pl a magas vérnyomás, gyulladásos betegségek, pszichoszomatikus betegségek, gyomorfekély, autoimmun betegségek, szívbetegségek. Okozhat ezen felül általános nyomott hangulatot, passzivitást, depressziót. 

Hogyan oldja az Autogén Tréning a stresszt?

     Az Autogén Tréning rendszeres használatával a stressz okozta panaszok csökkenthetők és teljesen meg is szüntethetők. Ez a relaxációs technika segít tudatosan ellazítani teste, lelket. A teljesen ellazult testben a lélek sem képes tovább szorongani. Ez az ellazult állapot egyre könnyebben és könnyebben lesz elérhető a rendszeres gyakorlás révén, egyre gyorsabban éri el a test és lélek a kívánt állapotot. 

A nyugalmi állapot fennmarad! Akik rendszeresen relaxálnak, azok ellenállóbbak a stresszel szemben, nyugalmukat sokkal inkább megőrzik, mint a relaxációt nem ismerő társaik.

A módszer felvértezi alkalmazóit a hirtelen támadt stresszhelyzetekkel szemben is, remek technikákat biztosít, hogy azonnal és hatásosan leküzdjük a minket érő kikerülhetetlen negatív hatásokat is. 

A Trénig során nagyobb önismeretre tehetnek szert a résztvevők, így jobban megismerhetik azt is, eddig milyen megküzdéseket alkalmaztak, és milyenek viszik őket előrébb.

Címkék: stressz gyász szorongás önismeret stresszoldás válás autogén tréning magas vérnyomás vizsgadrukk gyomorfekély pszichoszomatikus betegség poszttraumás stressz szindróma akut stressz autoimmunbetegség relaxációs technika

A bejegyzés trackback címe:

https://autogen.blog.hu/api/trackback/id/tr75592174

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alex1130 2017.01.02. 19:04:09

Jó estét kívánok! Nem tudom hogy pontosan hogy fogalmaznám meg azt ami mindennapjaimat megkeseríti, de a tüneteim: szorongás,remegés, hányinger,öklendezés,szédülés,hát es mellkas feszités.A fejem igazából nem fáj hanem nyomást érzek néha hol elől hol hátul a fejben.Depresszív gondolatok és a gyakori rossz kedv.Nem tudom elengedni magam.Jelenleg gyógyszert szedek és gyógyteákat iszom.Ezért kérek tanácsot,segitséget!köszönöm